This blog is to express my mind, thoughts and scrabbles. A place to express what I am!
Wednesday, 12 December 2012
Wednesday, 26 September 2012
கிரக பேதம் / ஸ்ருதி பேதம் / Graha bedham / Sruthi bedam
Singer: S. P. Shailaja
Ragam: Mohanam / Bhoopali / Bhup
Raja has carefully employed a Graha bedham / Sruthi bedam in the above song. So for some it will sound as if sudha saveri. Graha bedham of a musical scale in Carnatic music (rāgam in South Indian classical music), is the process (or result of the process) of shifting the Tonic note (śruti) to another note in the rāgam and arriving at a different rāgam.
Graha literally means position and bedham means change. Since the position of the śruti is changed (pitch of the drone), it is also sometimes called Swara bedham or Śruti bedham though Śruti bedham and Graha bedham have some technical differences
The arohanam and the avaroganam of Mohanam / Bhoopai is
S R2 G3 P D2 S
S D2 P G3 R2 S
and the arohanam & avaroganam of Sudha Saveri is
S R2 M1 P D2 S
S D2 P M1 R2 S
If we carefully look at the notes, sudha saveri varies from Mohanam in the third note [Gha3 for mohanam and Mha1 for Sudha saveri].
But if we think logically, we can bring sudha saveri from Mohanam, if we extrapolate and shift the sadjam. In the song, the chord progressions are such a way, that the panchamam is heard as sadjhamam to our ears and thus we conceptualise the whole composition to be on shudha saveri ragam.
பாடியவர்: ஷைலஜா
இராகம்: மோஹனம்
இளையராஜா இப்பாடலில் கிரக பேதம் / ஸ்ருதி பேதம் செய்து உள்ளார், அகவே சிலருக்குப் இப் பாடல் " சுத்த சாவேரி" போல் தொனிக்கும்
Saturday, 8 September 2012
சென்னை என்பது தமிழ் பெயரா ?
1996ல் திரு. கருணாநிதி அவர்கள் மெட்ராஸ் எனும் பெயரை சென்னை என்று ஆங்கிலத்திலும் தமிழிலும் இனி ஒன்றாக அழைக்கப்படும் என்று கூறி மெட்ராஸ் என்ற பெயரை சென்னை என்று மாற்றினார் ! அதற்கு அவர் பல வரலாற்றுச் சான்றுகளைச் கூறினார் அனால் உண்மையில் மெட்ராஸ் என்பதும் சென்னை என்பதும் தமிழ் பெயர்கள் அல்ல!
மெட்ராஸ் என்பது Portuguese போர்ச்சுக்கீசியப் பெயர் சென்னை என்பது தெலுங்குப் பெயர்!
1636 வரை இங்கு ஒரு நகரமே இல்லை! ஆங்கிலேயர்கள் புதிதாக நிர்மாணித்த ஒரு நகரம் இது! மெட்ராஸ் என்பது புனித ஜார்ஜ் கோடையில் வாழ்ந்த போர்ச்சுக்கீசியப் மாதேராஸ் குடும்பப் பெயர் மற்றும் பரங்கியர்களுக்கு (Burghers) மீன் பிடித்துக் கொடுத்த செம்படவர் திரு. மதராசன்னின் பெயர்!
எங்கிருந்து வந்தது சென்னை என்ற தமிழ் பெயர்? சென்னை என்பது சென்னப்ப நாயகர் என்னும் தெலுங்குப் வாணிபத் தலைவரின் பெயர் .
மதராசப்பட்டினம் பரங்கியர்கள் குடியிருப்பு WHITE'S TOWN கோட்டைக்கு உள்ளே ! சென்னைப்பட்டினம் - பெரும்பான்மையான தெலுங்கு பேசும் மக்களின் "கறுப்பர் நகரம் " BLACKS' TOWN கோட்டைக்கு வெளியே.
நன்றி: எஸ். முத்தையா - Madras discovered
இப்போழுது சொல்லுங்கள் திரு கருணாநிதி அவர்கள் சொன்ன வரலாற்றுக் காரணம் உண்மையா இல்லையா என்று ?
Nakshatras in the Atharvaveda
In the Atharvaveda (Shaunakiya recension, hymn 19.7) a list of 28 stars or asterisms is given, many of them corresponding to the later nakshatras:
(1) Kṛttikā (the Pleiads), (2) Rohinī, (3) Mrigashīrsha, (4) Ārdrā, (5) Punarvasu, (6) Sūnritā, (7) Pushya, (8) Bhanu (the Sun), (9) Asleshā, (10) Maghā, (11) Svāti (Arcturus), (12) Chitrā (Spica), (13) Phalgunis, (14) Hasta, (15) Rādhas, (16) Vishākhā, (17) Anurādhā, (18) Jyeshthā, (19) Mūla, (20) Ashādhas, (21) Abhijit, (22) Sravana, (23) Sravishthās, (24) Satabhishak, (25) Proshtha-padas, (26) Revati, (27) Asvayujas, (28) Bharani.
The classical list of 27 nakshatras is first found in the Vedanga Jyotisha, a text dated to the final centuries BCE.
In Indian Astronomy including vedic astrology, there are various systems of enumerating 27 or 28 nakshatras/ stars. The following list of nakshatras gives the corresponding regions of sky, following Basham.
No. Name Associated stars Description Ashvini
"wife of the Ashvins" β and γ Arietis
- Lord: Ketu (South lunar node)
- Symbol : Horse's head
- Deity : Ashvins, the horse-headed twins who are physicians to the gods
- Indian zodiac: 0° - 13°20' Mesha
- Western zodiac 26° Aries - 9°20' Taurus
"the bearer" 35, 39, and 41 Arietis
- Lord: Shukra (Venus)
- Symbol: Yoni, the female organ of reproduction
- Deity: Yama, god of death or Dharma
- Indian zodiac: 13° 20' - 26°40' Mesha
- Western zodiac 9° 20' - 22° 40' Taurus
an old name of the Pleiades; personified as the nurses of Kārttikeya, a son of Shiva. Pleiades
- Lord: Surya (Sun)
- Symbol: Knife or spear
- Deity : Agni, god of fire
- Indian zodiac: 26°40' Mesha - 10° Vrishabha
- Western zodiac 22° 40' Taurus - 6° Gemini
"the red one", a name of Aldebaran. Also known as brāhmī Aldebaran
- Lord: Chandra (Moon)
- Symbol: Cart or chariot, temple, banyan tree
- Deity : Brahma or Prajapati, the Creator
- Indian zodiac: 10° - 23°20' Vrishabha
- Western zodiac 6° - 19°20' Gemini
"the deer's head". Also known as āgrahāyaṇī λ, φ Orionis
- Lord: Mangala (Mars)
- Symbol: Deer's head
- Deity: Soma, Chandra, the Moon god
- Indian zodiac: 23° 20' Vrishabha - 6° 40' Mithuna
- Western zodiac: 19°20' Gemini - 2°40' Cancer
"the moist one" Betelgeuse
- Lord: Rahu (North lunar node)
- Symbol: Teardrop, diamond, a human head
- Deity : Rudra, the storm god
- Indian zodiac: 6° 40' - 20° Mithuna
- Western zodiac: 2° 40' - 16° Cancer
"the two restorers of goods", also known as yamakau "the two chariots" Castor and Pollux
- Lord: Guru (Jupiter)
- Symbol : Bow and quiver
- Deity : Aditi, mother of the gods
- Indian zodiac: 20° Mithuna - 3°20' Karka
- Western zodiac 16° - 29°20' Cancer
"the nourisher", also known as sidhya or tiṣya γ, δ and θ Cancri
- Lord: Shani (Saturn)
- Symbol : Cow's udder, lotus, arrow and circle
- Deity : Bṛhaspati, priest of the gods
- Indian zodiac: 3°20' -16°40' Karka
- Western zodiac 29°20' Cancer - 12°40' Leo
"the embrace" δ, ε, η, ρ, and σ Hydrae
- Lord: Budh (Mercury)
- Symbol: Serpent
- Deity : Sarpas or Nagas, deified snakes
- Indian zodiac: 16°40' - 30° Karka
- Western zodiac 12°40' - 26° Leo
"the bountiful" Regulus
- Lord: Ketu (south lunar node)
- Symbol : Royal Throne
- Deity : Pitrs, 'The Fathers', family ancestors
- Indian zodiac: 0° - 13°20' Simha
- Western zodiac 26° Leo - 9°20' Virgo
"first reddish one" δ and θ Leonis
- Lord: Shukra (Venus)
- Symbol : Front legs of bed, hammock, fig tree
- Deity : Bhaga, god of marital bliss and prosperity
- Indian zodiac: 13°20' - 26°40' Simha
- Western zodiac 9°20' - 22°40' Virgo
"second reddish one" Denebola
- Lord: Surya (Sun)
- Symbol: Four legs of bed, hammock
- Deity : Aryaman, god of patronage and favours
- Indian zodiac: 26°40' Simha- 10° Kanya
- Western zodiac 22°40' Virgo - 6° Libra
"the hand" α, β, γ, δ and ε Corvi
- Lord: Chandra (Moon)
- Symbol: Hand or fist
- Deity : Saviti or Surya, the Sun god
- Indian zodiac: 10° - 23°20' Kanya
- Western zodiac 6° - 19°20' Libra
"the bright one", a name of Spica
- Lord: Mangala (Mars)
- Symbol: Bright jewel or pearl
- Deity : Tvastar or Vishvakarman, the celestial architect
- Indian zodiac: 23°20' Kanya - 6°40' Tula
- Western zodiac: 19°20' Libra - 2°40' Scorpio
name of Arcturus (of unknown derivation) Arcturus
- Lord: Rahu (north lunar node)
- Symbol: Shoot of plant, coral
- Deity : Vayu, the Wind god
- Indian zodiac: 6°40' - 20° Tula
- Western zodiac 2°40' - 16° Scorpio
"forked, having branches"; also known as rādhā "the gift" α, β, γ and ι Librae
- Lord: Guru (Jupiter)
- Symbol : Triumphal arch, potter's wheel
- Deity : Indra, chief of the gods; Agni, god of Fire
- Indian zodiac: 20° Tula - 3°20' Vrishchika
- Western zodiac 16° - 29°20' Scorpio
"following rādhā" β, δ and π Scorpionis
- Lord: Shani (Saturn)
- Symbol : Triumphal archway, lotus
- Deity : Mitra, one of Adityas of friendship and partnership
- Indian zodiac: 3°20' - 16°40' Vrishchika
- Western zodiac 29°20' Scorpio - 12°40' Sagittarius
"the eldest, most excellent" α, σ, and τ Scorpionis
- Lord: Budh (Mercury)
- Symbol : circular amulet, umbrella, earring
- Deity : Indra, chief of the gods
- Indian zodiac: 16°40' - 30° Vrishchika
- Western zodiac 12°40' - 26° Sagittarius
"the root" ε, ζ, η, θ, ι, κ, λ, μ and ν Scorpionis
- Lord: Ketu (south lunar node)
- Symbol : Bunch of roots tied together, elephant goad
- Deity : Nirrti, goddess of dissolution and destruction
- Indian zodiac: 0° - 13°20' Dhanus
- Western zodiac 26° Sagittarius - 9°20' Capricorn
"first of the aṣāḍhā", aṣāḍhā "the invincible one" being the name of a constellation δ and ε Sagittarii
- Lord: Shukra (Venus)
- Symbol: Elephant tusk, fan, winnowing basket
- Deity : Apah, god of Water
- Indian zodiac: 13°20' - 26°40' Dhanus
- Western zodiac 9°20' - 22°40' Capricorn
"second of the aṣāḍhā" ζ and σ Sagittarii
- Lord: Surya (Sun)
- Symbol : Elephant tusk, small bed
- Deity : Visvedevas, universal gods
- Indian zodiac: 26°40' Dhanus - 10° Makara
- Western zodiac 22°40' Capricorn - 6° Aquarius
"victorious"[5] α, ε and ζ Lyrae - Vega Lord: Brahma
23; 20 Shravana
α, β and γ Aquilae
- Lord: Chandra (Moon)
- Symbol : Ear or Three Footprints
- Deity : Vishnu, preserver of universe
- Indian zodiac: 10° - 23°20' Makara
- Western zodiac 6° - 19°20' Aquarius
"most famous", also Dhanishta "swiftest" α to δ Delphini
- Lord: Mangala (Mars)
- Symbol : Drum or flute
- Deity : Eight vasus, deities of earthly abundance
- Indian zodiac: 23°20' Makara - 6°40' Kumbha
- Western zodiac 19°20' Aquarius - 2°40' Pisces
Shatabhishaj
"requiring a hundred physicians" γ Aquarii
- Lord: Rahu (north lunar node)
- Symbol : Empty circle, 1,000 flowers or stars
- Deity : Varuna, god of cosmic waters, sky and earth
- Indian zodiac: 6°40' - 20° Kumbha ; Western zodiac 2°40' - 16° Pisces
"the first of the blessed feet" α and β Pegasi
- Lord: Guru (Jupiter)
- Symbol : Swords or two front legs of funeral cot, man with two faces
- Deity : Ajikapada, an ancient fire dragon
- Indian zodiac: 20° Kumbha - 3°20' Meena ; Western zodiac 16° - 29°20' Pisces
"the second of the blessed feet" γ Pegasi and α Andromedae
- Lord: Shani (Saturn)
- Symbol : Twins, back legs of funeral cot, snake in the water
- Deity : Ahir Budhyana, serpent or dragon of the deep
- Indian zodiac: 3°20' - 16°40' Meena ; Western zodiac 29°20' Pisces - 12°40' Aries
"prosperous" ζ Piscium
- Lord: Budh (Mercury)
- Symbol : Fish or a pair of fish, drum
- Deity : Pushan, nourisher, the protective deity
- Indian zodiac: 16°40' - 30° Meena
- Western zodiac 12°40' - 26° Aries
The 27 Nakshatras cover 13°20’ of the ecliptic each. Each Nakshatra is also divided into quarters or padas of 3°20’, and the below table lists the appropriate starting sound to name the child. The 27 nakshatras, each with 4 padas, give 108, which is the number of beads in a japa mala, indicating all the elements (ansh) of Vishnu:
# Name Pada 1 Pada 2 Pada 3 Pada 4 1 Aśvini (अश्विनि)) चु Chu चे Che चो Cho ला La 2 Bharaṇī (भरणी) ली Li लू Lu ले Le पो Lo 3 Kṛttikā (कृत्तिका) अ A ई I उ U ए E 4 Rohini(रोहिणी) ओ O वा Va/Ba वी Vi/Bi वु Vu/Bu 5 Mṛgaśīrsha (म्रृगशीर्षा) वे Ve/Be वो Vo/Bo का Ka की Ke 6 Ārdrā (आर्द्रा) कु Ku घ Gha ङ Ng/Na छ Chha 7 Punarvasu (पुनर्वसु) के Ke को Ko हा Ha ही Hi 8 Puṣya (पुष्य) हु Hu हे He हो Ho ड Da 9 Āshleṣā (आश्लेषा) डी Di डू Du डे De डो Do 10 Maghā (मघा) मा Ma मी Mi मू Mu मे Me 11 Pūrva or Pūrva Phalgunī (पूर्व फाल्गुनी) नो Mo टा Ta टी Ti टू Tu 12 Uttara or Uttara Phalgunī (उत्तर फाल्गुनी) टे Te टो To पा Pa पी Pi 13 Hasta (हस्त) पू Pu ष Sha ण Na ठ Tha 14 Citrā (चित्रा) पे Pe पो Po रा Ra री Ri 15 Svātī (स्वाति) रू Ru रे Re रो Ro ता Ta 16 Viśākhā (विशाखा) ती Ti तू Tu ते Te तो To 17 Anurādhā (अनुराधा) ना Na नी Ni नू Nu ने Ne 18 Jyeṣṭha (ज्येष्ठा) नो No या Ya यी Yi यू Yu 19 Mūla (मूल) ये Ye यो Yo भा Bha भी Bhi 20 Pūrva Ashādhā (पूर्वाषाढ़ा) भू Bhu धा Dha फा Bha/Pha ढा Dha 21 Uttara Aṣāḍhā (उत्तराषाढ़ा) भे Bhe भो Bho जा Ja जी Ji 22 Śrāvaṇa (श्रावण) खी Ju/Khi खू Je/Khu खे Jo/Khe खो Gha/Kho 23 Śrāviṣṭha (श्रविष्ठा) or Dhaniṣṭha गा Ga गी Gi गु Gu गे Ge 24 Śatabhiṣā (शतभिषा)or Śatataraka गो Go सा Sa सी Si सू Su 25 Pūrva Bhādrapadā (पूर्वभाद्रपदा) से Se सो So दा Da दी Di 26 Uttara Bhādrapadā (उत्तरभाद्रपदा) दू Du थ Tha झ Jha ञ Da/Tra 27 Revatī (nakṣatra) (रेवती) दे De दो Do च Cha ची Chi
கட்டளைய கீதம் எனும் தமிழ் இசை வடிவில் உருவான பாடல்:
ஷண்முகப்ரியா என்னும் கர்நாடகப் இராகத்தில் அமைந்துள்ள பாடல் என்றாலும் இது கட்டளைய கீதம் எனும் தமிழ் இசை வடிவில் உருவான பாடல் என்று கூறலாம் .
இங்குக் கூறப்படும் கட்டளையைச் சந்தம் என்று கூறலாம். பாடலில் வரும் எழுத்தோசை அளவுக் கூறுகளைக் கட்டளை என்பர்.
கட்டு + அளவு - கட்டப்பட்ட அளவு - கட்டளை
இயல் தமிழில் கட்டளைக் கலித்துறை, கட்டளைக் கலிப்பா என்ற பாவகைகள் உள்ளன. இவை எழுத்து எண்ணிப் பாடப்படும் பாடலாகும். இயல் தமிழில் வரும் கட்டளை எழுத்து எண்ணிக்கை உடையது. இசைத்தமிழில் வரும் கட்டளை எழுத்தோசை பற்றியதாகும். செய்யுளில் வரும் கட்டளை யாப்புப் பற்றியது. இசையில் வரும் கட்டளை தாளம் பற்றிய சந்தமாகும்.
கட்டளைய கீதம்
இசைத்தமிழில் கட்டளைய கீதம் என்ற இசை உருப்படி பற்றி அடியார்க்கு நல்லார் குறிப்பிடுகிறார். (சிலம்பு 3:10-11) தாளத்திற்கு ஏற்ப எழுத்தசைவுகளையமைத்துக் கட்டிய சிறு பாடலைக் கட்டளைய கீதம் என்பர். தற்காலத்தில் இதனைக் கீதம் என்று அழைக்கின்றனர். இது தாளத்திற்கேற்ற எழுத்தளவு உடைய உருப்படியாகும். இவ்வாறு தாள அனுமானத்துடன் எழுத்துகளைக் காட்டும் பொழுது நெடிலைக் குறிலாகவும் குறிலை நெடிலாகவும் ஒலிக்கும் சூழலும் தோன்றும். இங்கு, தாளச் சந்த அமைதியே முக்கிய இடம் பெறும். உதாரணமாக, திருப்புகழ்ப் பாடலில் ஒரு தொடரைக் காண்போம்.
தத்தன தனதன தத்தன தனதன
தத்தன தனதன தனதான
கைத்தல நிறைகனி அப்பமொ டவல்பொரி
கப்பிய கரிமுக னடிபேணி
இதில் கைத்தல என்ற சொல்லின் முதலில் வரும் கை என்பது நெடிலாகும். ஆனால் சந்தத்தில் இரு மாத்திரை பெறும் நெடிலாக இடம் பெறாமல் ஒரு மாத்திரை பெறும் குறிலே சந்தமாக வந்துள்ளது. இசை மரபில் எழுத்துகள் தத்தமக்குரிய மாத்திரை அளவிலிருந்து மாறி ஒலிப்பதும் ஒற்றெழுத்துகள் நீட்டி ஒலிப்பதும் ஆகிய மரபுண்டு என்று தொல்காப்பியரும் கூறியுள்ளார்.
அளபிறந்து உயிர்த்தலும் ஒற்றிசை நீடலும்
உளவென மொழிப இசையொடு சிவணிய
நரம்பின் மறைய என்மனார் புலவர் (தொல்.எழுத்து. 33)
This is called Akshara chanda and Matra chanda Respectively. A Reference to this by my friend and Mirthanga vidvan Poovalor Srinivasan Sriji. That's the reason great seer of Conjivaram did not recommend Mantras to be sung in a raga and for tala, because Matra calculation will change, nullifying the effect of Mantras....
http://yogasangeeta.org/
Raga: Shanmukhapriya
யாழ்முரி = அட்டன இராகம் aatana ragam
இப்பாடல் தியாகராஜா சுவாமிகள் அட்டன இராகத்தில் அருளிய பாடல் ஆகும் . இளையராஜா அவர்கள் இப்பாடலை சகர சங்கமம் என்னும் திரை ஓவியத்தில் பயன் படுத்தியிருப்பார் . இது தமிழ் இசை மரபில் யாழ்முரி என்னும் வகையைச் சேர்ந்தது.
"யாழ்முரி" என்று இதற்குப் பெயர் வரக் காரணம் என்ன? யாழ் இசைக் கருவியை வைத்துப் பாட வேண்டிய பாடலா இது? அதனால் தானோ இப் பெயர்?
முரி - ஒருவகை இசைப் பாடல். யாழில் அமைத்துப் பாடும் இசையமைப்பாதலின் 'யாழ்முரி' எனப் பெயர் பெற்றது.
திருஞானசம்பந்தர் தந்த அற்புதமான சந்த அமைப்புப் பதிகங்களில் ஒன்று யாழ் முரியாகும். இது காரைக்கால் அடுத்துள்ள தருமபுரத்தில் பாடப்பட்டது. மேகராகக் குறிஞ்சிப் பண்ணில் அமைந்ததாகும். இதனை நீலாம்பரி இராகத்தில் பாட வேண்டும். ஆனால் தற்காலத்தில் இதனை அடாணா இராகத்தில் பாடி வருகின்றனர். யாழ் முரியைச் சிலர் பண்ணாகவும் கூறுவர். இது தவறு. இது பண்ணன்று , பதிகப் பெயர் என்பது பலரின் முடிவு.
இது முரி என்ற இசை வகைக்குரிய பாடலாகும். எடுத்த இயலும் இசையும் முரித்துப் பாடுதலின் இது முரியாயிற்று. இசையின் உள்ளோசைகள் நிறைந்த பதிகமாகும். தற்காலத்தில் இசைவாணர்கள் பாடிவரும் பல்லவி பாடும் முறைக்கு இப்பதிகம் முன்னோடியான பதிகமாகும். திருமுறைகண்ட புராணம் இதற்குத் தனிக் கட்டளை கூறவில்லை. இது மேகராகக் குறிஞ்சியின் கட்டளையின் பாற்படும்.
http://www.tamilvu.org/courses/degree/d051/d0513/audio/d0513523.rm < - இங்கே சொடுக்கவும் பாடலை கேட்க
தான தனத்தனனா - தன - தானன தானனா
தனா - தனா - தனா - தனா - தனதன தனனா
மாதர் மடப்பிடியும் மட அன்னமு மன்னதோர்
நடை யுடைம் மலை மகள் துணையென மகிழ்வர்
பூதவி னப்படைநின் றிசை பாடவு மாடுவர்
அவர் படர் சடைந் நெடு முடியதொர் புனலர் (1.136.1)இதில்
தான - 1
தனத்தனனா
- 1 தன - 1 தானன - 1 தானனா - 1 தனா - 4 தனதன - 1 தனனா - 1
----- 11 -----
இதில் சந்தம் முரிந்து வருகிறது.
மற்றுமொரு அழகிய பாடல்....
Titbits’ from ancient Indian Astronomy
Revolution of planets:
In a yuga1, the eastward revolutions of the sun are 43, 20,000 2; of the Moon 5, 77, 53,336; of the Earth 3 1,58,22,37,500; of the Saturn 1,46,564; of the Jupiter 3,64,224 of the Mars 22,96,824; of the Mercury and Venus, the same as those of the Sun; of the Moon’s apogee, 4,88,219; of the sighrocca of Mercury, 1,7937,020; of the sighrocca of Venus 70,22,388; of the sighrocca of the other planets. The same as those of the Sun; of the Moon’s ascending node in the opposite direction (i.e. westward), 2, 32,226.4.
These revolutions commenced at the beginning of the sign Aries on Wednesday at Sunrise at Lanka ( when it was the commencement of the current yuga 5) .
The Moon’s apogee is that point of the Moon’s orbit which is at the remotest distance from the Earth and the Moon’s ascending node is that point of the ecliptic where the Moon crosses it in its northward motion.
The sighroccas of Mercury and Venus are the imaginary bodies which are supposed to revolve around the Earth with the heliocentric mean angular velocities of Mercury and Venus respectively, their directions from the Earth being always the same as those of the mean positions of Mercury and Venus from the Sun. It will thus mean that the revolutions of Mars, the sighrocca of Mercury, Jupiter, the sighrocca of Venus and Saturn given above are equal to the revolutions of Mars, Mercury, Jupiter, Venus and Saturn respectively round the sun.
The following table gives the revolutions of the Sun, The Moon and the planets along with their periods of one sidereal revolution. The sidereal periods according to the Greek Astronomer Ptolemy (AD circa 100 – circa 178) and the modern astronomers are also given for the sake of comparison.
Mean motion of planets sidereal period in terms of days planet revolutions in
43,20,000 years Aryabatta I Ptolemy 6 Modern 7
SUN 43,20,000 365.25868 365.24666 365.25636
Moon 5,77,53,336 27.32167 27.32167 27.32166
Moon's Apogee 4,88,219 3231.98708 3231.61655 3232.37543
Moon's asc. Node 2,32,226 6794.74951 6796.45587 6793.39108
Mars 22,96,824 686.99974 686.94462 686.9797
Sighrocca of Mercury 1,79,37,020 87.96988 87.96935 87.9693
Jupiter 3,64,224 4332.27217 4330.96064 4332.5887
Sighrocca of Venus 70,22,388 224.69814 224.6989 224.7008
Saturn 1,46,564 10766.06465 10749.94640 10759.201
The epoch of the planetary motion mentioned in the text marks the beginning of the current yuga and not the beginning of current Kalpa as was supposed by P.C. Sengupta. The current Kalpa according to Aryabatta I, started on Thursday 1,98,28,80,000 years or 7, 24,44,75,70,625 days before the beginning of the current Kaliyuga began on Friday, February 18, 3102 BC at sunrise at Linka (a hypothetical place on the equator where the meridian of Ujjain intersects it), which synchronised with the beginning of the light half of the lunar (synodic) month of Caitra or Chitra.
One thing that deservs special notice is the statement of the Earth’s rotations. Aryabatta I is perhaps, the earliest Astronomer in India who advanced the theory of the Earth’s rotation and gave the number of rotations that the Earth perfoms in a period of 43, 20,000 years. That period of one sidereal rotation of the Earth according to Aryabatta I’s value is 23h56m 4s .1. The corresponding modern value is 23h 56m 4s.091. The accuracy of the Aryabatta I’s value is remarkable.
The final two parts of his Sanskrit magnum opus the Aryabhatiya, which were named the Kalakriya ("reckoning of time") and the Gola ("sphere"), state that the Earth is spherical and that its circumference is 4,967 yojanas, which in modern units is 39,968 km (24,835 mi), which is close to the current modern equatorial value of 40,075 km (24,901 mi).
Of the other Indian astronomers who upheld the theory of the Earht’s rotation mention may be made of Prthudaka (AD 860) and Makkibhatta (AD 1377). In the Skanda-Purana (1.1.31.71), too, the Earth is described as revolviong like a Bhramarika (Spinning top/potter’s wheel / whirlpool).
The commentators of the Aryabhatiya, who hold the opinion that the Earth is stationary, think that Aryabatta I states the rotations of the Earth because the asterisms, which revolve westward around the earth by the force of the pro-vector wind, see that the Earth rotates eastward.
These commentators indeed were helpless because Aryabatta I’s theory of the Earth rotation received a severe blow at the hands if Varahamihira (d. AD 587) and Brahmagupta ( AD 628 ) whose arguments against this theory could not refuted by any Indian astronomer.
It is note worthy that the Greek astronomer Ptolemy, following Aristotle (384 – 322 BC), believed that the Earth was stationary and adduced arguments in support of his view.
- Yuga (Devanāgari: युग) in Hindu philosophy is the name of an 'epoch' or 'era' within a cycle of four ages. These are the Satya Yuga, the Treta Yuga, the Dvapara Yuga, and finally the Kali Yuga.
- Suppose to be a total period of kali yuga
- These are the rotations of the Earth eastward
- These very revolutions, excepting those of the Earth are stated in MBh. Vii. 1-5; LBh, i.9-14; and SiDvr, Grahaganitha. I, 3-6.
- Kali Yuga (Devanāgarī: कलियुग [kəli juɡə], lit. "age of [the demon] Kali", or "age of vice") is the last of the four stages the world goes through as part of the cycle of yugas described in the Indian scriptures. The other ages are Satya Yuga, Treta Yuga and Dvapara Yuga. The duration and chronological starting point in human history of Kali Yuga has given rise to different evaluations and interpretations. According to one of them, the Surya Siddhanta, Kali Yuga began at midnight (00:00) on 18 February 3102 BCE in the proleptic Julian calendar, or 23 January 3102 BC in the proleptic Gregorian calendar. This date is also considered by many Hindus to be the day that Krishna left Earth to return to his abode. Most interpreters of Hindu scriptures believe that Earth is currently in Kali Yuga. Many authorities such as Swami Sri Yukteswar, and Paramhansa Yogananda believe that it is now Dvapara Yuga. Many others like Aurbindo Ghosh have stated that Kali Yuga is now over. The Kali Yuga is sometimes thought to last 432,000 years, although other durations have been proposed.
- Taken from Bina Chatterjee, “The Khanda – Khadyaka of Brahmagupta “. World Press, Calcutta 1970 Vol 1, Appendix VII p 281.
- Taken from H.N. Russell, Dugan and J.Q. Stewart, Astronomy, Part 1: The Solar System, Revised editon, Ginn and Company, Boston, Appendix. Also The Sideral period of Moon’s apogee and ascending node are taken from P.C. Sengupta and N.C. Lahari’s introduction (P.xiv) to Babuaji Misra’s edition of Sripati Siddhanta sekhara.
- See W.M. Smart, Text book on Sperical Astronomy, Cambridge. 1940, p 420 & p 621 of Bharatiya Sastra Manjusha of M.S. Sreedharan
9. ( Sanskrit) ( both Sanskrit and Tamil months follow same line of calender days). The days are also similar to western days. Sunday to Saturday it same.
- Chaitra
- Vaishākha
- Jyaishtha
- Āshādha
- Shrāvana
- Bhaadra or, Bhādrapada
- Āshwini
- Kārtika
- Agrahayana or, Mārgashīrsha
- Pausha
- Māgha
- Phālguna
Tamil Calendar consists of 12 months starts with ‘Chithirai’ ends with ‘Panguni’.
It is a Solar Calendar, whose dates indicate the position of the earth on its revolution around the sun.
So the number of days varies between 29 and 32.
The following list compiles the months of the Tamil Calendar.
Tamil Gregorian Calendar equivalent Western
1 Chithirai mid-April to mid-May Aries
2 Vaikasi mid-May to mid-June Taurus
3 Aani mid-June to mid-July Gemini
4 Aadi mid-July to mid-August Cancer
5 Aavani mid-August to mid-September Leo
6 Puratasi mid-September to mid-October Virgo
7 Aippasi mid-October to mid-November Libra
8 Karthikai mid-November to mid-December Scorpio
9 Markazhi mid-December to mid-January Sagittarius
10 Thai mid-January to mid-February Capricorn
11 Masi mid-February to mid-March Aquarius
12 Pankuni mid-March to mid-April Pisces
Sunday - Nayiru or ravi var or Solar day
Monday - Thingal or somavar or Moon's day
Tuesday - Sevvai or mangalvar or Mars day
Wednesday - Bhudan or budhvar or Mercury day
Thursday - Vizayan or Birgaspathi var or guruvar or Jupiter day
Friday - Velli or Sukkravar or Venus day
Saturday - Sani / kari or Sani var or Saturn day
Subscribe to:
Comments (Atom)
When Ice Remembered Fire — Comets, Oort Clouds, and Interstellar Wanderers
When Ice Remembered Fire — Comets, Oort Clouds, and Interstellar Wanderers When Ice Remembered Fire — Comets, Oort Clouds, and I...
-
Indian equivalent names of various western constellations: by: Ulugh Beg & Maharaja Jai Singh from Book of G.R. Kaye, Fellow of the ...
-
When I talked about this in Orkut Iyers community in 2007/8, some “brainbox" there thought I was just blabbering but it is an archaeo...
-
Recently I had a privilege of attending day time astronomy brainstorming workshop in Indian Institute of Astro Physics, Bangalore ...